Tuesday, August 4, 2015

ប្រាសាទ តាព្រហ្ម

ប្រវត្តិសាស្ត្រ : Prajnaparamita,រចនាប័ទ្ម​ស្ថាបត្យកម្ម​: ខ្មែរ,  ប្រវត្តិ​សា​ស្រ្ត,កាល​បរិ​ច្ឆេ​ត​ដែល​បាន​កសាង​:  (រចនា​សម្ព័ន្ធ​បច្ចុប្បន្ន​) 1186 A.D. អ្នក​កសាង​ព្រះបាទជយ័វរន្ម័ទី ៧ តាព្រហ្ម (ជា​ភាសាខ្មែរ​: ប្រាសាទតាព្រហ្ម​) គឺ​ជា​ឈ្មោះ​សម័យ​ទំនើប​នៃ ​ប្រាសាទ​នៅ​អង្គរ​មួយ​ខេត្តសៀមរាប​, ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​កសាង​ឡើង  ​ក្នុង​រចនាប័ទ្ម​បាយ័ន​ធំ​នៅ​ចុង​សតវត្ស​ទី 13 និង​ដើម​ទី 12 និង​បាន​ហៅ​ថា​ពី​ដំបូង Rajavihara (នៅ​ក្នុង​ភាសា​ខ្មែរ​: រាជ​វិហារ​) ។
ដែល ​មាន​ទីតាំង​ប្រមាណ​ជា​មួយ​  គីឡូ​ម៉ែត្រ​ខាងកើត​នៃ​ប្រាសាទ​អង្គរ​កំពង់ធំ​ និង​នៅ​លើ​គែម​ ខាងត្បូង​នៃ​បារាយណ៍​ខាងកើត​វា​ត្រូវ​បាន​បង្កើត​ឡើង​ដោយ​ ខ្មែរ​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី vii ជា​វត្ត​ព្រះពុទ្ធសាសនា​មហាយាន​និង​ជា​ សាកលវិទ្យាល័យ​។ មិន ​ដូច​ប្រាសាទ​សម័យ​អង្គរ​ភាគ​  ច្រើន​តាព្រហ្ម ត្រូវ​បាន​ទុក​នៅ​ក្នុង​លក្ខខណ្ឌ​ជា​ច្រើន​ដូច​គ្នា​នេះ​ដែរ​នៅ​ក្នុង​ការ​ ដែល​វា​ត្រូវ​បាន​គេ​រក​ឃើញ​: ការ​រួម​បញ្ចូល​គ្នា photogenic និង​បរិ​យ​កាស​នៃ​ការ​រីក​លូត  លាស់​ដើមឈើ​ចេញ​ពី​ប្រាសាទ​ និង​តំបន់​ជុំវិញ​ ព្រៃ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​វា​មួយ​នៃ​ប្រាសាទ​អង្គរ​  ដ៏​ពេញ​និយម​របស់​លោក​ជាមួយ​នឹង ​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​។ អង្គការ​យូ​ណេ​ស្កូ inscribed តាព្រហ្ម         នៅ​លើ​ក្នុង​បញ្ជី​បេតិក  ភណ្ឌ​ពិភពលោក​ក្នុង​ឆ្នាំ 1992 ។ សព្វថ្ងៃ​នេះ​វា​ជា​ការ​មួយ​នៃ​ស្មុគស្មាញ​  ដែល​បាន​ចូល​ទស្សនា​ច្រើន​ជាងគេ ​ បំផុត​នៅ​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​។ ការ ​អភិរក្ស​និង​ការ​ស្តា​រ​របស់​តាព្រហ្ម Prohm គឺ​ជា​គម្រោង​ភាព​ជា​ដៃគូ​នៃ​ការ​ស្ទង់​ មតិ​ពី​ខាង​បុរាណវត្ថុ​នៃ​ប្រទេស​ ឥណ្ឌា​និង​អ​ប្សា​រា (អាជ្ញាធរ​សម្រាប់​ការ​ការពារ​  និង​គ្រប់គ្រង​តំបន់​អង្គរ​និង​សៀមរាប​) ។ [1​]   នៅ​ឆ្នាំ 562 គ.ស. ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី vii ផ្តោ​ត​លើ​កម្មវិធី​ធំ​មួយ​នៃ​សំណង់​  និង​ការងារ​សាធារណៈ​។ Rajavihara ("monestary នៃ​ព្រះមហាក្សត្រ​"​) នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ត្រូ  ​បាន​គេ​ស្គាល់​ថា​ជា​តា Prohm ("ជីដូនជីតា Brahma​"​) គឺ​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​ប្រាសាទ​ដំបូង​ គេ​ដែល​បាន​បង្កើត​ឡើង​ដោយ​អនុលោម​តាម​ កម្មវិធី​នោះ​។ stele រំ​ឮ​ក​ពី​មូល​និ​ធិ​នេះ​ផ្តល់​នូវ​កាល​បរិ​ច្ឆេ​ត​នៃ 562 គ.ស. [2​] ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី vii សាងសង់ Rajavihara នៅ​ក្នុង​កិត្តិយស  ​របស់​ក្រុម​គ្រួសារ​របស់​គាត់​។ រូបភាព ​ដ៏​សំខាន់​របស់​ប្រាសាទ​តំណាង​ឱ្យ Prajnaparamita​, personification នៃ​ប្រាជ្ញា​, ដែល​ត្រូវ​បាន​យក  ​គំរូ​តាម​ម្តាយ​របស់​ស្ដេច​។ នៅ ​ភាគ​ខាងជើង​និង​ភាគ​ខាងត្បូង​ប្រាសាទ ​រណប​នៅ​ក្នុង​ឯក​រ​ភ​ជប់​ទី​បី​ត្រូវ ​បាន​ឧទ្ទិស​ដល់ Guru ស្តេ​ច​របស់  ​អែ​ល​ឌើ​រ​និង​បង​ប្រុស​របស់​លោក​រៀងគ្នា​។ ក្នុងនាម ​ជា​ដូច​តា Prohm បាន​បង្កើត​ឡើង​ជា​មួយ​គូ​បំពេញ​  គ្នា​ជាមួយ​ប្រាសាទ​វត្ត​នៃ​ប្រាសាទ​ព្រះ​ ខណ្ឌ​ឧទ្ទិស​នៅ​ក្នុង 1191 គ.ស. រូបភាព​សំខាន់​នៃ ​ការ​ដែល​តំណាង Bodhisattva នៃ​មេត្តាធម៌ Lokesvara និង​ត្រូវ​បាន​គេ​  យក​គំរូ​តាម​ឪពុក​របស់​ស្ដេច​ទេ​។ [3​] ប្រាសាទ ​របស់​កំណត់ត្រា stele ថា​តំបន់​ប​ណ្តា​ញ ​ត្រូវ​បាន​ផ្ទះ​ទៅ​ជាង 12.500 នាក់ (រួម​ទាំង 18 បូជា​ចា​រ្យ​ខ្ពស់​និង​អ្នក​របាំ 615​) ជាមួយ​នឹង​ការ​បន្ថែម​ចំនួន 800.000 នៅ​ក្នុង​ព្រលឹង​នៅ​ជុំវិញ​  ភូមិ​នេះ​កំពុង​ធ្វើការ​ដើម្បី​ផ្តល់​សេវា​និង​ ការ​ផ្គត់ផ្គង់​។ stele នេះ​ក៏​បាន​កត់​ សម្គាល់​ថា​ប្រាសាទ amassed ជា​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​សន្ធឹកសន្ធាប់  ​រួម​ទាំង​របស់របរ​ប្រពៃណី​ទៅ​ងោ​, មាស​និង​សូត្រ​។ [4​] ការពង្រីក​និង ​ការ​បន្ថែម​ទៅ​តា Prohmព្រហ្ម បាន​បន្ត​ថា​ជា​ចុង​ដូច​ជា​ក្បួន​នៃ Srindravarman នៅ​ចុង​បញ្ចប់​នៃ​សតវត្ស​ទី 15 នេះ​។ បោះបង់ចោល​និង​ការ​ស្ដារ​ឡើងវិញ  មែកធាង​នៅ​តា ព្រហ្មProhm   បន្ទាប់ ​ពី​ការ​ដួល​រលំ​នៃ​ចក្រភព​  ខ្មែរ​នៅ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី 17​, ប្រាសាទ​តា​នៃព្រហ្ម Prohm ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​បោះបង់ចោល​និង​ការ​ធ្វ្រា​ស ​ប្រា​ហ្រា​សម្រាប់​សតវត្សរ៍​។ នៅ ​ពេល​ដែល​ការ​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង  ​ដើម្បី​អភិរក្ស​និង​ស្ដារ​ប្រាសាទ​អង្គរ​ ចាប់​ផ្តើ​ម​នៅ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី 21 នៅ​ដើម​នោះ Ecole française d'ខ្លាំង​ណាស់​-oriented តា​បាន​សម្រេច  ​ចិត្ត​ថា​នឹង​ត្រូវ​ចាក​ចេញ​ពីព្រហ្ម Prohm យ៉ាង​ទូលំទូលាយ​ នៅពេល​ដែល​វា​ត្រូវ​បាន​  គេ​រក​ឃើញ​ថា​ជា​ដី​សម្បទាន "ទៅ​ជា​រសជាតិ​ទូទៅ​សម្រាប់ ឡា "។ យោង ​តាម​ការ​ត្រួស​ត្រា​យ​ផ្លូវ​អង្គរ​ អាហារូបករណ៍ Maurice Glaize តា ព្រហ្មProhm singled ត្រូវ​បាន​  ចេញ​ដោយ​សារ​តែ​វា​គឺ "មួយ​នៃ​ភាគ​ច្រើន imposing [ប្រាសាទ​] និង​មួយ​ដ៏​ល្អ​បំផុត​ដែល​បាន​   បញ្ចូល​គ្នា​ជាមួយ​ព្រៃ​នេះ​ប៉ុន្តែ​មិន​ទាន់ ​ដល់​ចំណុច​នៃ​ការ​ក្លាយ​​​ ជា​ផ្នែក​មួយ​របស់​វា​នោះ​" ។ [5 ​]           ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏​  ដោយ​ការងារ​ជា​ច្រើន​ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​ដើ​​ម្បី​មាន​ស្ថេរ​ ភាព​នៃ​ប្រាសាទ​ដើម្បី​អនុញ្ញាត  ​ឱ្យ​ចូល​ដំណើរ​ការ​និង​ដើម្បី​រក្សា " ស្ថានភាព​នៃ​ការ​ទុកចោល​ជាក់​ស្តែ​នេះ​" ។ [3​] ក្នុង ​នាម​ជា​នៃ​ឆ្នាំ 201​​3 ការ​ស្ទង់​មតិ​ពី ​ខាង​បុរាណវត្ថុ​នៃ​ប្រទេស   ​ឥណ្ឌា​បាន​ស្តា​រ​ឡើង​វិញ​ផ្នែក ​ភាគ​ច្រើន​នៃ​ប្រាសាទ​នេះ​ដែល​មាន ​មួយ​ចំនួន​ត្រូវ​បាន​សាងសង់​ពី​ដំបូង​។ [6 ​] walkways ឈើ​, និង​វេទិកា​រ​ផ្លូវដែក​   មិនទាន់​មាន​ច្បាប់​ប្រឆាំង​  ត្រូវ​បាន​ដាក់​នៅ​ក្នុង ​កន្លែង​ដែល​នៅ​ជុំវិញ​តំបន់​នោះ​ដើម្បី​   ការពារ​វិមាន​មកពី​ការខូចខាត​ បន្ថែម​ទៀត​ដោយ​សារ​  តែ​មាន​លំហូរ​ទេសចរ ដែល​មាន​ទំហំ​ធំ​នោះ​ទេ​។ ឫស​គល់​នៃ​ការ spung ដែល​កំពុង​រត់​នៅ​   តាម​បណ្តោយ​វិចិត្រសាល​  នៃ​ឯក​រ​ភ​ជប់​ទី​ពីរ​នេះ​។ ការ ​រចនា​នៃ​តាព្រហ្ម Prohm គឺ​ថា​នៃ​ការ​ធម្មតា "ផ្ទះល្វែង​" ខ្មែរ​ប្រាសាទ (ផ្ទុយ​ទៅ​ប្រាសាទ​សា​ជី  ​ជ្រុង​ឬ​ប្រាសាទ​-ភ្នំ​កម្រិត​ខាងក្នុង​ដែល​ខ្ពស់ ​ ជាង​ខាងក្រៅ​) ។ ប្រាំ​ជញ្ជាំង​ភ្ជាប់​ចតុកោណ  ​មួយ​ទីជម្រក​នៅ​ជុំវិញ​ក​ណ្តា​ល​។ ភាគ ​ច្រើន​ដូច​ជា​ប្រាសាទ​បុរាណ​ខ្មែរ​, តាព្រហ្ម Prohm គឺ​តម្រង់​ទិស​ទៅ​ខាងកើត​ដូច្នេះ  ​ប្រាសាទ​បាន​ត្រឹមត្រូវ​ត្រូវ​បាន​កំណត់​ ត្រលប់​ទៅ​ភាគ​ខាងលិច​តាម​  បណ្តោយ​អ័ក្ស​មួយ​ភាគ​ខាងកើត ​ភាគ​ខាងលិច​-ពន្លូត​ ។ ជញ្ជាំង ​ខាងក្រៅ​នៃ 1000 ដោយ 650 ម៉ែត្រ encloses តំបន់ 650.000 ម៉ែត្រ​ការ៉េ​ថា​ក្នុង​ពេល​តែ​មួយ​នឹង ​ត្រូវ​បាន​វែ​ប​សាយ​ត៍​របស់​ក្រុង​ និរន្ត​ប៉ុន្តែ​ថា​ឥឡូវ​នេះ​គឺ​ត្រូវ​បាន forested យ៉ាង​ទូលំទូលាយ​មួយ​។ មាន gopuras ច្រកចូល​នៅ​រៀង រាល់​ពិន្ទុ​ខា​គឺ​ទោះ​បី​ជា​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​គឺ​ជា​ការ​ចូល​ ដំណើរ​ការ​បាន​តែ​ឥឡូវ​នេះ​អាច  ​ធ្វើ​ទៅ​បាន​ពី​ភាគ​ខាងកើត​និង​ភាគ​ខាងលិច​។ នៅ​ក្នុង​សតវត្ស​ទី 13 បាន​មុខ​អង់​តែ​ស្រដៀង​គ្នា​ទៅ​នឹង​អ្នក   ​ដែល​បាន​រក​ឃើញ​នៅ​បាយ័ន​ត្រូវ​បាន ​បន្ថែម​ទៅ gopuras នេះ​។ មួយ​ចំនួន​នៃ​ប៉ម​មុខ​បាន​ដួល​រលំ​។ ក្នុង​ពេល​តែ​មួយ​, គូរ​អាច​ត្រូវ​បាន​រក​ឃើញ​នៅ​ខាងក្នុង   ​និង​នៅ​ខាងក្រៅ​ឯក​រ​ភ​ជប់​ទី​បួន​។ ទាំង ​បី​នាក់​នេះ​ឯក​រ​ភ​ជប់​ផ្នែក​ខាង  ក្នុង​នៃ​ប្រាសាទ​ត្រូវ​បាន​សមរម្យ galleried ខណៈ​ពេល​ដែល​ប៉ម​ជ្រុង  ​នៃ​ទម្រង់​បែបបទ​ឯក​រ​ភ​ជប់​ដំបូង quincunx ជាមួយ​នឹង​ប្រាង្គ​ក​ណ្តា​ល​នៃ​ជម្រក​នេះ​។ ផែន ​ការ​នេះ​ជា​មូលដ្ឋាន​គឺ​ត្រូវ​បាន​សម្រាប់​អ្នក​ទស្សនា​ដែល​មាន​ភាព​ ស្មុគស្មាញ​ដោយ​ការ​ចូល​  ដំណើរ​ការ​សៀគ្វី​ដែល necessitated ដោយ​ប្រាសាទ​ជា​របស់   ​រដ្ឋ​ដួល​រលំ​ផ្នែក​ខ្លះ​ក៏​ដូច​ជា​ដោយ​មាន​ចំនួន​ធំ​ នៃ​អគារ​ផ្សេង​ទៀត dotting តំបន់​ប​ណ្តា​ញ​មួយ​ចំនួន​ដែល​  តំណាង​ឱ្យ​ការ​បន្ថែម​នៅ​ពេល​ក្រោយ​។ និរន្ត ​បំផុត​នៃ​អគារ​  ផ្សេង​ទៀត​ទាំង​នេះ​ គឺ​ជា​បណ្ណាល័យ​ក្នុង​ជ្រុង​ភាគ​ អាគ្នេយ៍​នៃ​ឯក​រ​ភ​ជប់​  ដំបូង​និង​ទីបី​; ប្រាសាទ​រណប​នៅ​លើ​ភាគ​ខាងជើង​និង​ភាគ   ​ខាងត្បូង​នៃ​ឯក​រ​ភ​ជប់​ភាគី​ទីបី​; សាលា​នៃ​អ្នក​របាំ​រវាង   ​ទី​បី​និង​ទី​បួន gopuras ភាគ​ខាងកើត​និង​ផ្ទះ​មួយ នៃ​អគ្គិភ័យ​នៅ​ភាគ​  ខាងកើត​នៃ​ទី​បួន​ភាគ​ខាងកើត gopura ។ សិ​ល្បះ​តំណាង​ឱ្យ  ការ​ផ្តល់​ជំនួយ​សង្គ្រោះ BAS​-ជាង​ច្រកចូល​នៅ​តា ព្រហ្មProhm មួយ​នេះ​រួម​បញ្ចូល​ទាំង​ការ​ធ្វើ​សមាធិ​ខ្លាំង ​ឬ​តួលេខ​អធិ​​ស្ឋាន​។   ផ្តល់​ជំនួយ​សង្គ្រោះ BAS នៅ​លើ​ច្រក​របៀង​តា ព្រហ្ម តាព្រហ្ម Prohm មិន​បាន​ទេ narrative ជា​ច្រើន BAS​-សង្គ្រោះ (បើ​ប្រៀបធៀប   ​ទៅ​នឹង​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត​ឬ​អង្គរ​ធំ​) ។ ការ ​ពន្យល់​មួយ​ដែល​ត្រូវ​បាន proffered សម្រាប់ dearth នេះ​គឺ​ថា​ភាគច្រើន​នៃ​  ប្រាសាទ​របស់​ដើម​សិល្បៈ narrative ព្រះពុទ្ធសាសនា​ ត្រូវ​តែ​ត្រូវ​បាន​បំផ្លាញ​ដោយ iconoclasts ហិណ្ឌូ​បន្ទាប់​ពី​ការ  ស្លាប់​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី vii នេះ​។ នៅ​អត្រា​ណា​មួយ depictions ខ្លះ​នៃ​ឈុត​ឆាក​ពី mythology ព្រះពុទ្ធសាសនា​តើ​នៅតែ​មាន​។ មួយ ​យ៉ាងធ្ងន់ធ្ងរ eroded BAS​-ផ្តល់​ជំនួយ​  សង្គ្រោះ​បាន​បង្ហាញ​អំពី "ការ​ចាកចេញ​ដំណើរ​ដ៏​អស្ចារ្យ​" របស់ Siddhartha ជា​នា​ពេល​អនាគត​ព្រះពុទ្ធ​ពី​ព្រះរា   ជវាំង​របស់​ឪពុក​របស់​លោក​។ [7​] ប្រាសាទ​នេះ​ក៏​មាន​នូវ​មុខងារ​សង្គ្រោះ​ពី​ថ្ម​នៃ devatas (deities ភេទ​ស្រី​អនីតិជន​) ព្រះសង្ឃ​   សមថ​និង​វិបស្សនា​ឬ ascetics និង dvarapalas ឬ​ប្រាសាទ ថែរក្សា​ក្មេងកំព្រា​។ ដើមឈើ ​ដែល​ដុះ​លូតលាស់​ចេញពី  ​ប្រាសាទ​បុរាណ​នេះ​គឺ​មាន  ​ប្រហែល​ជា​មាន​លក្ខណៈ​ ពិសេស​ដោយ​ឡែក​បំផុត​នៃ​តាព្រហ្ម  ៕

0 comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

About